Nog tot 24 april loopt in de Lakenhal de markante tentoonstelling van Bob Roes. 'Wat is de beeldende functie of wat is de esthetische inbreng van een lijn die het werk consequent vertikaal indeelt? Het brengt nadruk zonder dat er echt iets beeldend te duiden is.'
De meeste werken van Bob Roes zijn onscherp, vaag en uitgeveegd geborsteld. Het wegvegen van zijn onderwerp of een deel ervan, is zijn manier van werken.
Deze expo kwam tot stand door "De Wissel", een samenwerkigscverband tussen cultuurcentrum Schaliken en het Hofke van Chantraine.
'Veel decoratieve bevalligheid of gemoedsrust valt er bij de man niet te rapen, wel integendeel: kijkend naar zijn werk overvalt je dat ongemakkelijke gevoel dat je ook bij kunstenaars als Edward Hopper krijgt. Zo schildert Roes zowat zijn eigen versie van Hoppers beroemde 'Nighthawks'. Ook Roes is gefascineerd door geïsoleerde figuren in een kille, vreugdeloze leegte. En je merkt het meteen: hier is niets wat het lijkt.
Bob Roes (°1969) studeerde plastische kunsten in Gent, stond tien jaar in het onderwijs en combineert nu een halftijdse baan als pedagogisch begeleider met zijn artistieke activiteit. Die bestaat vooral uit schilderwerk, maar niet uitsluitend, want ook installaties en sculpturen behoren tot zijn instrumentarium. En hoewel de voorthollende technologie Roes dus danig bezighoudt, blijft, hoe paradoxaal het ook moge klinken, vooral de traditionele techniek van het schilderen hem boeien.
Je kunt er niet omheen: het werk van Roes is raadselachtig, bij momenten zelfs onwezenlijk. Het strijkt je tegen de haren in. Maar de kritische kijker mag het bij die vaststelling natuurlijk niet laten. Die moet zich afvragen waar dat ongemakkelijke gevoel vandaan komt. Van de inhoud van het werk? Zeker, tenminste voor een stuk.'
U kan zijn werk gaan bekijken elke vrij, za en zo. tot 24/04 van 14u tot 17u, Lakenhal, Grote Markt.'
Mark Jaspers/ Corinne/ NNieuws.